Moto+Benzín-moto nejede=jste tu

Vyhledávání

JAWA 05

27.05.2011 13:57

JAWA 05

V roce 1962 zahájili v Povážských strojírnách sériovou výrobu nového lehkého motocyklu Jawa 50, typ 05, který navazuje na předešlé typy Jawa 550 a 555, známé pod jménem Pionýr. Nový typ se však od předchozích typů značně lišil. Díky konstrukčním úpravám motoru, rámu i karoserie se na něm mohly přepravovat dvě osoby. Konstrukce tohoto typu byla již výhradně dílem pracovníků Považských strojíren a nebyla braná jako licence Jawy (jak tomu bylo u typů 550 a 555), i nadále však označení Jawa z hlediska prodeje zůstalo.
Poháněcí ústrojí – motor
Pravé víko motoru

Motor byl stejně jako u předcházejících typů ležatý dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec o obsahu 49,9 cm3. Jeho výkon byl však zvýšený z 2,2 k na 3 k. Zvýšení výkonu bylo dosáhnuto novým rozvodem ve válci (časováním), zpřesněním tolerancí všech kanálků, zvýšením komprese, novým karburátorem a novou výfukovou soustavou. Výkon 3 k motor dosahoval při 6000 ot/min., kroutící moment byl 0,365 kgm při 4800ot/min. Stupeň komprese byl zvýšený z 6,6 na 7,5. Válec i hlava válce byly vyrobeny z hliníkové slitiny s širokým žebrováním. Funkční část válce tvořila vlisovaná vložka ze speciální litiny, která zajišťovala dlouhou životnost. Tímto konstrukčním uspořádáním se dosáhlo intenzivního odvodu tepla a současně se snížila hmotnost celého motoru.

Vylepšeno bylo i uložení klikového mechanismu, ojnice byla na klikovém čepu vedena na 15 válečcích Ø 3×12 mm, které byly uložené v kleci. Pístní čep měl Ø 10 mm.

Vzhledem ke zvýšenému výkonu byl změněn i primární převod a spojka. Primární řetěz byl širší, první převodové kolečko mělo 14 zubů, druhé 34zubé bylo tvořeno dvěma korkem vyplněnými lamelami. Korkové lamely byly stlačené pomocí pěti pružin mezi třemi kovovými koly (od převodovky: unašeč, mezilamela, přítlačná lamela), které byly napevno spojeny s hnací hřídelí převodovky.

Převodovka byla třístupňová, ale oproti předchozím modelům byla jinak odstupňovaná. Řadící páka byla uchycená v díře pod předním nosníkem motoru na hřídeli s gumovým silentblokem. Řazení bylo oproti předchozím modelům obráceně – tj. první stupeň se řadil tahem páky nahoru, druhý a třetí dolů.

Motocykl dostal nový chromovaný výfuk doutníkového tvaru, který s motorem spojovalo chromované koleno. Výfuk značně snížil hlučnost z 80 dB na 75 dB, díky čemuž se mohl vyvážet do více zemí. Tlumič výfuku byl, po odmontování matky M6 z poslední části, snadno rozebíratelný.


Podvozek – rám

Motocykl měl otevřený rám, svařený z hranatých profilových trubek. Motor byl v rámu uchycen na třech šroubech M8. Ke spodnímu úchytu a motoru byl uchycen nosník stupaček a stojanu – tzv. „kříž“. Stojan byl svařen z tenkých trubek, pružina stojanu byla uchycena v plechovém trojúhelníku (fotka), vloženém mezi kartery motoru. Podsedadlová část rámu byla kratší a byla zakončena ve tvaru písmena „T“, na jehož koncích byly navařeny úchyty zadních tlumičů. Nádrž byla z přední části motocyklu přemístěna do prostoru pod sedadlem. Její objem byl zvětšen z 3,5l na 5,5l a palivový kohout se na rezervu přepínal při 0,75l (otočením navrch). Nádrž měla plastový šroubovací uzávěr (fotka), přístupný po odklopení sedadla. Odvzdušňovací zařízení s labyrintem bylo navařeno na levé části nádrže. Uzávěr paliva byl na pravé straně motocyklu, snadno přístupný skrz výřez v podsedadlovém plechu.

Obě kola byla odpružena. Přední kolo bylo odpruženo teleskopickou vidlicí se zdvihem 90 mm, shodnou s předešlými typy (bez tlumičů). Zadní kyvná vidlice byla zcela nová, svařená z plechových výlisků a vyztužená spojovací trubkou, odpružena byla dvěma nezávislými pružinami s olejovým tlumením (zdvih 85 mm). Mezi pouzdry a oky vidlice byly vlisovány dva gumové bloky a hřídel vidlice byla do těchto bloků pevně nalisována. Při výkyvech kola se vidlice otáčela za pružení gumových bloků. Tohle řešení bylo bezúdržbové. Na ramenech vidlice byly umístěny stupačky spolujezdce, které pérovaly zároveň se zadním kolem, což vyžadovalo výjimku ze zákona. Tato výjimka se uplatňovala až do konce výroby posledního vyráběného typu v roce 1982.
Hlava (náboj) předního kola

Zadní kolo bylo vyjímatelné, stejně jako u typu 555, bez rozepnutí sekundárního řetězu. Rozeta byla uložena na dvou kuličkových ložiscích na pravém ramenu kyvné vidlice. Ráfky byly ocelové, chromované o rozměrech 1,50A x 16 s 36 dráty (Ø 2,65 mm), střední část ráfků byla matná, kraje lesklé, přechody na obou stranách odděleny zlatými linkami. Hlavy kol byly odlité z hliníkové slitiny a byly do nich vlisované ocelové vložky, které tvořily brzdové bubny. U předního kola byla uzavřená strana hlavy kola zakrytá hliníkovým plechem (fotka). U zadního kola byly do hlavy vloženy 3 kusy tlumících gumových bloků a krycí plech měl 3 díry pro spojovací kolíky rozety. Krycí plechy byly uchycené pomocí 3 šroubů M5. Po přesunutí gumových bloků a krycích plechů byla kola záměnná. Brzdové štíty byly stejné jako u předešlého typu, na povrchu hladké, brzdové klíče byly umístěny vně.

Řídítka byla stejná jako u předchozího typu 555, rovná s mírným prohybem k řidiči. Měla nastavitelnou výšku a náklon.

Karoserie – plechy

Oproti předešlému typu 555, který se ve skútrovém provedení vyráběl jen v malých sériích, byl typ 05 zcela výhradně vybaven takzvanými „revmaplechy“, plechovým štítem, přecházejícím v podlážky. Mezi válcem motoru a štítem byl plechový tunel, který usměrňoval proudění vzduchu a zlepšoval chlazení motoru.

Karoserie byla zcela nových tvarů, svařovaná z lisovaných plechů o tloušťce 0,8 mm. Kryt světlometu byl zepředu přišroubován dvěma šrouby k nosníku teleskopů (tzv. „brýlím“), byl svařený ze dvou částí a svým tvarem, délkou a šířkou tvořil nad světlometem přečnívající „kšilt“. Zezadu byl za světlometem k teleskopům přišroubován pomocí dvou šroubů M6 ještě malý plech, na kterém byla zevnitř přišroubovaná tlumivka.

Přední blatník byl dostatečně široký a hluboký. Nad motorem byl kryt, který se zaháknul do díry za krkem řízení pomocí hliníkového háčku, který měl uzavírací závěs – pro uchycení nákupní tašky. Dole byl kryt uchycen excentrickým šroubem M6 a ještě byl zajištěn zámkem. Pod krytem byla po levé straně k „revmaplechu“ jedním šroubem přichycena malá přihrádka na nářadí.

Zadní část karoserie tvořil jeden plech svařený ze dvou výlisků, který plnil funkci krytu, blatníku a také tvořil nosník pro zadní část sedadla (kvůli velkému namáhání ale často praskal). Pant sedadla byl uchycen v profilu navařeném na rámu. Oporou sedadla byl pevný, profilovaný plech, který měl na konci našroubovaný držák dvou pérek pro zacvaknutí sedadla. Do vylisované části nosného plechu byla uložena pumpička. Sedadlo mělo koženkový dvoubarevný potah (černá + šedá).

Kryt řetězu byl krátký, končící hned za lemem podsedadlového plechu. Uchycen byl pomocí ohnutého plechového pásku a dvou šroubů k pravému zadnímu tlumiči.

Elektrická výbava

U typu 05 zůstalo zapalování stejné, jako u typu 555. Pionýr dostal nové velké zadní světlo, vyrobené z červeného polystyrenu se zabudovaným bílým plastem pro osvícení SPZ (v prvním roce – 1962 – se montoval kryt běžný u motocyklů ČZ a přívěsných vozíků PAV). Přední světlo a schéma zapojení zůstalo shodné s předešlým typem.

Změny provedené v letech 1963 – 1965

Asi od začátku do konce roku 1963 se montoval bzučák z předchozího typu 555, který byl k světlometu zepředu přichycen dvěma šrouby M6 (nejsípš snada spotřebovat staré zásoby). V první polovině roku 1963 dostal přední blatník nový tvar, byl trochu hlubší a lépe vzhledově ladil se zbytkem motocyklu.


Obr. 1: První provedení blatníku.           Obr. 2: Druhé provedení blatníku.  


Jawa 05 Sport

Na konci roku 1964 bylo připravené nové sportovní provedení „nulapětky“. Toto provedení dostalo nová široká řídítka s hrazdou a novou plynovou rukojetí – tzv. „rychlopalem“. Řídítka postrádala plechový kryt kloubu, běžný u pozdějšího typu 21 Sport. Takzvané „revmaplechy“ nahradil oblý plech ve tvaru „bříška“. Místo podlážek byl montován jednoduchý nosný „kříž“ se šroubovacími stupačkami.

S typem 05 Sport u nás ale příliš běžný není, většina vyrobených kusů šla na vývoz. Většina typů 05 „Sport“ je dílem domácí tvořivosti.
 

Zpět

© 2011 Všechna práva vyhrazena. Chyby textu vyhrazeny a prosím nekopírovat data...